دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 16, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که دیپلماسی خارجی باید بر روابط حسنه با همسایگان و تنش‌زدایی با جهان استوار باشد، گفت: ایران امروز یک قدرت بزرگ جهانی است و این قدرت نیاز به ظهور و بروز جهانی دارد؛ ما این ظهور و بروز جهانی را با دیپلماسی فعال در همه کشورها باید دنبال کنیم.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سفر دکتر پزشکیان به کشور عراق اظهار داشت: رئیس‌جمهور در سفر سه‌روزه به کشور دوست و همسایه عراق دیدارهای بسیار سازنده‌ای داشتند که ان‌شاءالله پربرکت و خیر برای کشورمان باشد.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در دنیا تقریباً رسم بر این است زمانی که رئیس‌جمهور و یا بالاترین مقام کشوری بر سرکار می‌آید اولین سفر خارجی خودش را به همسایگان آن کشور اختصاص می‌دهد، در واقع سیاست توجه به همسایه و همسایگان یک سیاست جهانی است.

صادقی نسب بیان داشت: سیاست توجه به همسایگی تا پیش از دولت شهید رئیسی تقریباً متوقف شده بود، اما شهید بزرگوار رئیسی و شهید امیرعبداللهیان راه گسترش روابط با همسایگان را مجدد گشودند و اقدام بسیار حسنه‌ای که به نظر می‌رسد در دولت چهاردهم دنبال خواهد شد.

وی سفر رئیس جمهور به اقلیم کردستان را مورد توجه قرار داد و گفت: این اولین‌بار بود که یک رئیس‌جمهور ایران از اقلیم کردستان به طور رسمی دیدار کرد، به‌هرحال کسانی که امروز در اقلیم کردستان در مسند کار هستند در زمان صدام بعثی در ایران زندگی می‌کردند و جمهوری اسلامی ایران با آغوش باز از آن‌ها استقبال کرده بود، لذا این در حافظه تاریخی عراقی‌ها و اقوام مختلف از کردها و... همچنان وجود دارد و این احترام درونی که در فیلم‌ها و تصاویر وجود دارد ناشی از همین موضوع است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که به‌طورکلی سفر دکتر پزشکیان نتایج اثرگذاری در آینده روابط ما در منطقه دارد، تصریح کرد: وقتی صحبت از دیپلماسی فعال می‌کنیم یعنی این که شما عرصه را نباید برای دشمنان خالی کنید؛ یک کج‌فهمی غم‌انگیزی در برخی دوره‌ها در کشور ما وجود داشته که ما بر اساس سوءبرداشت‌ها و تدبیرهای اشتباه حضور خودمان را در برخی کشورها بالاخص کشورهای همسایه کم‌رنگ کردیم و رژیم صهیونیستی نفوذ خودش را در کشورهای منطقه افزایش داد.

صادقی نسب ادامه داد: ما به دنبال تنش‌زدایی هستیم، چرا که ایران امروز یک قدرت بزرگ جهانی است و این قدرت نیاز به ظهور و بروز جهانی دارد؛ ما این ظهور و بروز جهانی را با دیپلماسی فعال در همه کشورها باید دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: با حضور و دیپلماسی فعال می‌توانیم حقوق ملت ایران را در جای‌جای دنیا بگیریم، البته با همان چارچوب اصلی عزت، حکمت و مصلحت باید پیش برویم.

کارشناس مسائل سیاسی به اهمیت و ضرورت دیپلماسی عزتمندانه اشاره کرد و گفت: کشورمان برای توسعه و شکوفایی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی است و بهترین منبع برای سرمایه‌گذاری خارجی همین کشورهای دوست و همسایه هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha